Wat willen we bereiken? |
---|
Meer en veiliger gebruik van fietsen.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer. | doorlopend |
Door de ontwikkeling van het elektrisch fietsen zien we de fiets steeds meer als een alternatief voor de auto. We besteden daarom aandacht aan de positie van de fietser in het wegverkeer en de omvang en kwaliteit van de fietsvoorzieningen in onze gemeente. De positie van de fiets is zelfs zo sterk, dat deze in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan met prioriteit op één komt. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het gebruik van fietsen promoten als mobiliteitsoplossing, zowel toeristisch als voor woon-en werkverkeer. | december 2023 |
Een vormtoets op de inrichting van de fietspaden waarbij een verbinding wordt gelegd naar beheer en onderhoud. | |
Wat willen we bereiken? |
We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Met Hulst en Sluis trekken we gezamenlijk op om een mobiliteitsoplossing voor heel Zeeuws Vlaanderen te realiseren. | doorlopend |
Hierbij richten we ons op goede verbindingen tussen de noord-zuid lijnen en de oost-west lijnen. | |
Wat willen we bereiken? |
Verbetering wegenstructuur.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Aansluiting Laan van Othene op N290. | december 2023 |
De Provincie Zeeland past de N290 aan naar een gebiedsontsluitende weg met parallelwegen en een vrij liggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. | |
Wat willen we bereiken? |
We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
In Z4-verband lobbyen we voor goede vervoersverbindingen in Zeeland en van hieruit met Gent en de Randstad. | doorlopend |
Het onderwerp goede verbindingen is ingebracht in het kader van het Wind in de Zeilen pakket. Daaruit is het verbeteren van intercity verbindingen en smart mobility onderdelen overgenomen. De oost/west as is daarmee versterkt. Zaak is nu om samen met de Provincie Zeeland de noord/zuid as van Gent naar Rotterdam via Terneuzen en Goes verder te versterken. Dit met snelle OV-verbindingen en bij de grotere steden mobiliteithubs waar tal van modaliteiten samen kunnen komen. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park. | december 2023 |
Provinciale studies bevestigen dat de bestaande afrit naar Dow met de oostelijke en westelijke rotondes van de Herbert H. Dowweg een knelpunt is. De Provincie Zeeland is wegbeheerder, maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken. In onze afspraken met de provincie voert zij in 2023 een korte termijn maatregel uit. Hierbij vormen ze de oostelijke rotonde om tot een turborotonde. Voor de lange termijn stelt de gemeente een gebiedsvisie op, aanhakend op de ontwikkeling van de westelijke kanaaloever. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het meewerken aan het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever. | doorlopend |
De onderzoeken naar een optimale spoorverbinding rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen zijn afgerond met een intentieverklaring, ondertekend door alle partijen. Dit houdt in dat we de volgende stap zetten. Prorail en Infrabel werken dit project verder uit. De gemeente Terneuzen blijft hierbij nauw betrokken. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Duidelijkheid over aanleg snelfietspad westelijk van kanaal. | 2023 |
Dit is een samenwerking met de Provincie Zeeland. Doel is een snelle en veilige fietsverbinding noord-zuid door de kanaalzone. In de bestaande route zitten knelpunten in de inrichting van wegen en fietspaden die we op moeten lossen. | |
Wat willen we bereiken? |
De vraag naar en het aanbod van parkeren optimaal op elkaar afgestemd, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en de kwaliteit van de openbare buitenruimte.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
De huidige parkeernota 2015-2020 actualiseren. | juni 2023 |
Afgelopen jaren hebben vele lokale en regionale ontwikkelingen plaatsgevonden in de gemeente. En ook de komende jaren staan er omvangrijke projecten op de agenda. Deze ontwikkelingen vragen om actualisatie van de parkeernota. | |
Wat willen we bereiken? |
Zorgen voor een goede bereikbaarheid door middel van openbaar vervoer.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Aanpassen huidige bushaltes in verband met nieuwe busconcessie. | 2025 |
In 2024 start de nieuwe busconcessie in de provincie Zeeland. Het busvervoer zal ook dan weer veranderen. Nog minder grote bussen en meer kleinere vervoer is de verwachting. De opzet is vastgelegd in de Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS). | |
Wat willen we bereiken? |
Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek naar een mobiliteitshub in de Axelse vlakte. | februari 2023 |
Een goede en veilige bereikbaarheid van de bedrijven in de kanaalzone is van groot belang voor het aantrekken van geschikte werknemers en het behouden van werknemers. Met een goede bereikbaarheid, doelen we op een bereikbaarheid voor alternatieve vervoersmiddelen (zoals de fiets en openbaar of collectief vervoer). Een meer actievere woon- werkverplaatsing is niet enkel duurzamer en goedkoper maar draagt eveneens bij tot de gezondheid en de productiviteit van werknemers. Vanuit het Interreg V project wordt dit haalbaarheidsonderzoek voor 50% gesubsidieerd. | |
Wat willen we bereiken? |
Verbetering wegenstructuur.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Aanpassen Sloelaan Terneuzen. | december 2023 |
In het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is de Sloelaan opgenomen om af te waarderen naar een 30 kilometerzone. Met dit project sluiten we aan bij het gemeentelijke wegenbeheersplan. Met ongeveer 1000 fietsers per etmaal, zijn maatregelen nodig om de Sloelaan veiliger in te richten. |