Algemeen

Inleiding

Voor u ligt de eerste begroting van de nieuwe raadsperiode. Voor de opbouw van deze begroting nemen we het Bestuursakkoord “Goed leven in Terneuzen. Verder bouwen aan een duurzame toekomst.” als basis. Goed leven staat voor ons centraal. Daarvoor is meer nodig dan materiële welvaart of economische voorspoed. Het gaat om leven in de volle breedte, om de ‘brede welvaart’. Kortom, alles wat voor onze inwoners van waarde is, zoals gezondheid, onderwijs, milieu en leefomgeving, sociale cohesie, persoonlijke ontplooiing en veiligheid. De ambities die zijn weergegeven in het Bestuursakkoord werken we in de begroting 2023 nader uit.

De begrotingen van de komende jaren volgen de opbouw van het bestuursakkoord, opgebouwd in zes thema’s:

  1. Wonen & leefbaarheid
  2. Zorg & gezondheid
  3. Jeugd & onderwijs
  4. Klimaat & duurzaamheid
  5. Economie & arbeidsmarkt
  6. Goed bestuur

Deze zes thema’s werken we nader uit in de zes programma’s van de begroting. De meest in het oog springende opgaven en speerpunten lichten we hier nader toe. De speerpunten van dit college voor begrotingsjaar 2023 zijn:

  • Nieuwbouw voortgezet onderwijs;
  • Totaalplan Binnenstad Terneuzen;
  • Minimabeleid;
  • Transities op het gebied van energie en duurzaamheid;
  • Voldoende speelgelegenheden en ontmoetingsplekken;
  • Vestigingsklimaat versterken voor nieuwe inwoners, bedrijven en arbeidskrachten;
  • Investeren in uitvoeringskracht.

Ten aanzien van de genoemde thema’s zetten we ons daar in waar we als gemeente direct of indirect invloed op hebben. Daarbij vinden wij het belangrijk om voor alle opgaven samen te werken met bedrijven, onderwijs, overheden, maatschappelijke organisaties en bovenal met onze inwoners. Onze inwoners staan centraal in alles waar we aan werken en voor werken, ook onze jeugdige inwoners.

Financieel solide basis
De begroting 2023 en de meerjarenraming 2024 – 2026 zijn een financiële doorvertaling van de plannen van de gemeente.

bedrag x € 1.000

2023

2024

2025

2026

Begrotingssaldo

5.037

10.106

11.977

1.261

De huidige financiële situatie zou ons normaal gesproken een solide basis moeten bieden voor de toekomst. We hebben echter te maken met ongewone omstandigheden, zoals het stijgende prijspeil en grote opgaven die alertheid en behoedzaamheid vragen. Voor verschillende grote projecten hebben we in de begroting al (extra) middelen opgenomen, zoals totaalplan binnenstad Terneuzen, het sociaal domein en voor loon- en prijsontwikkelingen. Bij het presenteren van het voorlopig of definitief ontwerp van de school voor Voortgezet Onderwijs doen wij u tegelijkertijd het voorstel voor de bekostiging daarvan

In de samenvatting geven wij de hoofdlijnen weer van de begroting. Wij gaan daarbij in op de financiële positie, begrotingsuitgangspunten, risico’s en investeringen.

Voorziening uitvoering Bestuursakkoord
Voor de uitvoering van het Bestuursakkoord “Goed leven in Terneuzen” is in de kaderbrief 2023-2026 een voorziening opgenomen. In het eerste jaar € 850.000 en voor de jaren erna € 725.000. We creëerden hiermee extra ruimte om aan de slag te gaan met en om meerjarig impulsen te geven aan onderwerpen uit het Bestuursakkoord. De invulling hiervan is hieronder opgenomen.

Onderwerp

2023

2024

2025

2026

Leefbaarheidsinitiatieven

-50

Restauratie Molen Biervliet

-100

Uitvoering nota kunst & cultuur

-100

-100

-100

-100

Scheldeprijs

-25

-25

-25

Intensivering ‘Zorg en Gezondheid’ door inzet buurtsportcoaches en opbouwwerkers

-150

-150

-150

-150

Verruimen minimabeleid

-150

-150

-150

-150

Vormgeving jongerenbetrokkenheid / -participatie

-50

-50

-50

-50

Vernieuwing ontmoetingsplekken en speelgelegenheden

-150

-150

-150

-150

Bestuurlijke samenwerking

-100

-100

-100

-100

Totaal

-850

-725

-725

-725

Het verbeteren van de leefbaarheid speelt een grote rol in alle plannen. In 2023 doen we een pilot om initiatieven in de wijken en kernen die daaraan bijdragen (extra) te ondersteunen. De molen in Biervliet gaan we restaureren. In de Scheldeprijs is tot en met 2023 voorzien en dat willen we continueren. Er komen nieuwe speelgelegenheden en ontmoetingsplekken. Inwoners en specifiek jongeren gaan we meer betrekken bij wat de gemeente doet. Het bestrijden van armoede en schuldenproblematiek krijgt extra aandacht. Net als kunst, cultuur en sport. Bestuurlijke samenwerking is noodzakelijk om de grote opgaven die voor ons liggen goed aan te kunnen.
Gedurende het begrotingsjaar werken we de plannen verder uit.

Ontwikkelruimte
De ambities van het bestuur en de grote opgaven vragen om het doorlopend ontwikkelen van de organisatie. Hiervoor is in de kaderbrief 2023-2026 een budget opgenomen van € 1.000.000 structureel. Een nadere specificatie hiervan is hieronder opgenomen.

Onderwerp

2023

2024

2025

2026

Grote opgaven & samenwerking

-400

-400

-400

-400

Strategische personeelsplanning

-400

-400

-400

-400

Flexibele schil voor incidentele inzet - nader te bepalen in begrotingsjaar

-200

-200

-200

-200

Totaal

-1.000

-1.000

-1.000

-1.000

Grote opgaven & samenwerking
De aansturing van opgavegericht werken vraagt de komende jaren extra aandacht van de organisatie. De complexiteit van grote opgaven, transities en netwerksamenwerking, het regionale karakter van onderwer­pen en hoge ambities betekent investeren in uitvoeringskracht op het gebied van projectmanagement en beleids- en uitvoerings­capaciteit. We blijven investeren in bestuurlijke samenwerking en netwerksamenwerking, waaronder de lobby richting het rijk. Daarnaast willen we een aantrekkelijke organisatie blijven voor (nieuwe) inwoners, bedrijven maar ook voor medewerkers zodat we een interessante en goede werkgever zijn.

Strategische personeelsplanning & flexibele schil voor incidentele inzet
De gemeentelijke organisatie krijgt de komende jaren te maken met relatief veel natuurlijk verloop. Het is een uitdaging om geschikte medewerkers te vinden binnen de krappe arbeidsmarkt. Om hieraan het hoofd te bieden investeren we bijvoorbeeld in strategische personeelsplanning, opleidingen, vernieuwende manieren om mensen aan ons te binden en instroom via o.a. traineeships en young professional-posities. Daarnaast maken we steeds bewuste keuzes ten aanzien van inhuur of uitbesteding. Hierdoor willen we een aantrekkelijke organisatie blijven om nieuwe medewerkers aan te trekken.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 13:57:03 met de export van 10/20/2022 13:44:23