Wat willen we bereiken? |
---|
We streven naar een veilige leefomgeving die voor iedereen aangenaam is om in te wonen en om te gebruiken.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Inzet van BOA's en uitvoering taken volgens de kaders van het Zeeuwse ‘Operationeel beleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving’. | doorlopend |
Het toezicht en de handhaving van de fysieke leefomgeving voeren wij uit volgens het beleidsplan ‘Operationeel beleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving’ en het Integraal Handhavingsplan Zeeuws-Vlaanderen. Jaarlijks stellen wij een handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) op, waarin wij concreet aangeven welke taken we op het terrein van toezicht en handhaving uitvoeren. De burgemeester is verantwoordelijk voor het toezicht en handhaving op het gebied van openbare orde en de alcoholwet (voorheen Drank- en Horecawet). De primaire taken van de BOA's (Buitengewoon opsporingsambtenaren) zijn: Bovengenoemde taken zijn ook vaak een onderdeel van integrale handhavingsacties met ketenpartners (bijvoorbeeld buurgemeenten, politie, douane, belastingdienst) die wij coördineren of waar we aan deelnemen. In 2023 volgt meer duidelijkheid over de resultaten van het ondermijningsonderzoek en de uitbreiding van het takenpakket van de BOA’s met politietaken. Dit kan gevolgen hebben voor het takenpakket van de BOA’s en het gebruik van geweldsmiddelen. | |
Wat willen we bereiken? |
We streven naar een goede fysieke veiligheid en rampenbestrijding
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Wij leveren een bijdrage aan de Veiligheidsregio | doorlopend |
Wij participeren, net als alle andere Zeeuwse gemeenten, in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ). | |
Wat willen we bereiken? |
We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Vroeg signaleren van problemen samen met onze ketenpartners en een preventieve aanpak en voorkomen van escalatie. | doorlopend |
De samenwerking met partijen, zowel hulpverleningsinstanties als politie en OM, verbeteren we verder. Door deze samenwerking kunnen we gericht en vroegtijdig hulpverlening inschakelen. Bij zorgcasussen en om spanningen tussen inwoners te verminderen en/of weg te nemen. | |
Wat willen we bereiken? |
We willen geen uitbreiding van het aantal coffeeshops.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
We handhaven het maximumbeleid met ten hoogste één coffeeshop en we nemen niet deel aan het experiment gesloten coffeeshopketen. | doorlopend |
Naar onze voorlopige mening is een toestemming voor het exploiteren van een coffeeshop gelijk te stellen met een schaarse vergunning. Daarom willen de looptijd van de toestemming (gedoogverklaring) van de huidige exploitant beperken. Uitvoering hiervan is afhankelijk van jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. In 2022 deed de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een belangwekkende uitspraak over het evenredigheidsbeginsel. Nadat de consequenties voor de praktijk zijn uitgekristalliseerd zijn we van plan om ons Damoclesbeleid uit 2021 in 2023 te actualiseren. | |
Wat willen we bereiken? |
We streven naar een veilige leefomgeving die voor iedereen aangenaam is om in te wonen en om te gebruiken.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Invulling geven aan het uitvoeringsplan van het integraal veiligheidsplan 2022-2026 | december 2023 |
In december 2022 wordt het integraal veiligheidsplan 2022-2026 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad. In dit plan worden de kaders en prioriteiten op het gebied van veiligheid voor de komende 4 jaren vastgelegd. Jaarlijks vindt een vertaling van (de prioriteiten uit) het veiligheidsplan plaats in een uitvoeringsplan. Dit plan wordt vastgesteld door het college en ter informatie gedeeld met de gemeenteraad. |