Wat willen we bereiken? |
---|
Kwalitatief goed en duurzaam primair en voortgezet onderwijshuisvesting.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
We investeren in huisvesting voor kwalitatief goed en duurzaam primair en voortgezet onderwijs. | doorlopend |
Op 30 juni 2020 stelde de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan onderwijs gemeente Terneuzen 2020 (IHP) vast. De komende jaren doen wij een aantal investeringen. Er is een investeringskrediet beschikbaar voor nieuwbouw in Rivierenbuurt en Hoek. Daarnaast is er een investeringskrediet voor vernieuwbouw in Westdorpe. De verwachting is dat de scholen in Rivierenbuurt, Hoek en Westdorpe respectievelijk in 2024 en 2026 en 2024 gereed zijn. We voerden een verkenning uit naar de twee in het bestuursakkoord genoemde locaties voor Voortgezet Onderwijs. Op basis van de locatiekeuze werken wij een voorkeurscenario uit. Deze uitwerking leggen wij samen met een planning in 2023 aan u voor ter besluitvorming. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
We streven naar behoud van bestaande onderwijsvoorzieningen binnen onze regio. | doorlopend |
Wij ondersteunen het Centrum voor Toptechniek. Dit is een gezamenlijk initiatief van onderwijs, bedrijfsleven en overheden om hoogwaardig techniekonderwijs in onze regio te behouden. Binnen de regiodeal onderzoeken wij de mogelijkheden om de samenwerking tussen het onderwijs en de regionale zorgpartners te versterken. Scalda is penvoerder van dit project. Daarnaast leveren wij cofinanciering aan het Zorghuis van de toekomst. Dit project maakt tot medio 2023 onderdeel uit van de regiodeal. Scalda is als enige MBO-instelling in onze regio voor onze gemeente een belangrijke samenwerkingspartner. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten, Provincie Zeeland en het Rijk leveren tot en met uiterlijk 2028 een financiële bijdrage om het voortgezet onderwijs (VO) in Zeeuws-Vlaanderen te ondersteunen. Het VO heeft de opdracht om een kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur op te bouwen. | |
Wat willen we bereiken? |
Een aanbod Internationaal onderwijs binnen het primair onderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het stimuleren en ondersteunen samenwerkingsinitiatieven binnen onze gemeente en in de regio Zeeuws Vlaanderen. | doorlopend |
De schoolbesturen onderzoeken de mogelijkheid van een vorm van internationaal onderwijs in onze regio. | |
Wat willen we bereiken? |
Het gezamenlijke streven is dat iedereen een startkwalificatie behaalt.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Wij geven uitvoering aan het onderwijsachterstandenbeleid. | doorlopend |
Wij ontvangen een Rijksbijdrage voor de uitvoering van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Het college mag deze middelen volgens de Wet Primair Onderwijs inzetten voor: voorschoolse educatie; overige activiteiten voor leerlingen met een achterstand; · afspraken in het kader van voor- en vroegschoolse educatie, zoals toeleiding, monitoring, begeleiding en het maken van resultaatafspraken. Het college heeft volgens de Wet Primair Onderwijs in elk geval de opdracht om te zorgen voor voldoende aanbod van voorschoolse educatie in aantal plaatsen en spreiding. Wij zetten de specifieke uitkering in 2023 o.a. in voor: · de uitvoering van de subsidieregeling Peuteropvang en voorschoolse educatie en de uitvoering van het plan 'HBO-er in de voorschoolse educatie'; · de versterking van de kwaliteit van voorschoolse educatie; · uitvoering locatieplannen bestrijding onderwijsachterstanden, waarin samenwerkende organisaties voor kinderopvang en basisonderwijs gericht bewezen effectieve interventies plegen · passend bij de populatie van de wijk, opvang en school; · de zomerschool en de kleuterkansgroep; · anderstalige kinderen (NT-2 aanpak). | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Wij geven uitvoering aan het Regionaal Bureau Leerlingzaken en rapporteren jaarlijks aan de gemeenteraad. | april 2023 |
Met ingang van 1 januari 2013 werken de Zeeuws-Vlaamse gemeenten samen op het gebied van de uitvoering van leerplicht, Regionale meld- en coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaten (RMC) en het behandelen van de aanvragen leerlingenvervoer. Het Regionaal Bureau Leerlingzaken Zeeuws-Vlaanderen (RBL) is organisatorisch ondergebracht bij de gemeente Terneuzen. Wij geven uitvoering aan de afspraken die wij in september 2020 maakten in het kader van het voortijdig schoolverlaten. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Aandacht voor specifieke doelgroepen. | doorlopend |
Peuteropvang Het Rijk en de VNG maakten bestuurlijke afspraken om te bereiken dat alle peuters gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Dit betekent dat gemeenten zich moeten inspannen voor voldoende en financieel toegankelijk aanbod in een voorschoolse voorziening voor alle peuters waarvan de ouders géén recht hebben op kinderopvangtoeslag. Natuur&Zo Natuur&Zo, centrum voor natuur- en milieu-educatie Zeeuws-Vlaanderen verzorgt en ondersteunt in opdracht van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten activiteiten en projecten in het kader van natuur, milieu en leefbaarheid. Startgroepen en de pilot gratis opvang We faciliteren de startgroepen. Deze maken tot medio 2023 onderdeel uit van de regiodeal. Daarnaast leveren we een bijdrage aan de pilot gratis opvang. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Wij faciliteren en stimuleren de samenwerking tussen de wijk, kinderopvang, het onderwijs, preventie en jeugdhulpverlening. | doorlopend |
Wij stelden een gezamenlijke agenda op in samenwerking met het onderwijs, kinderopvanginstellingen, de toegangsorganisaties aan-z, Hulst voor Elkaar, Porthos, JGZ/GGD en het Regionaal Bureau Leerlingzaken en de gemeenten Sluis en Hulst om de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp in de komende jaren nog verder te verbeteren. Dit past binnen de Zeeuwse aanpak ‘onderwijs en jeugdhulp verbonden’. De uitvoering van deze ontwikkelagenda vindt deels op lokaal niveau plaats. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
We stimuleren de ontwikkeling van de rijke schooldag. | doorlopend |
We onderzoeken hoe we (de ontwikkeling) van de rijke schooldag kunnen ondersteunen |