Vennootschappen en coöperaties
- Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V.
Naam
Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
Doel en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het houden en beheren van aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop. Het waarborgen van het wettelijk gedefinieerde publiek belang volgens de drinkwaterwet. Voor Evides is dit het leveren van continu, betrouwbaar drinkwater.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€1 mln
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 354,55 mln
Partners
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
· Provincie Zeeland 50,051%;
· Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%;
· 3,354 % gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Wethouder Drs. F.O. van Hulle.Ontwikkelingen
Met hulp van het Rijk is een verkoop tegen marktconforme voorwaarden gerealiseerd.
Het belang van vijftig procent van PZEM in waterbedrijf Evides is in 2021 verkocht aan GBE Aqua B.V.
Risico’s
Niet van toepassing.
Financieel resultaat 2021
Omdat de aandelentransactie heeft plaatsgevonden op 8 december 2021 heeft GBE Aqua nog geen financieel resultaat over 2021.
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe eerste jaarrekening wordt opgesteld over het boekjaar 2022.
- North Sea Port SE
Naam
North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Sas van Gent
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
H.J.A. van Merrienboer
Doel en openbaar belang
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:
- De borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- Stimulering van economische bedrijvigheid en ontwikkeling in Zeeland;
- Bevordering van duurzame werkgelegenheid in de provincie Zeeland, zowel direct via North Sea Port als indirect via de aan de haveninfrastructuur verbonden ondernemingen.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 566.916.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 396.686.000
Partners
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn:
Provincie Zeeland : 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Burgemeester H.J.A. van MerrienboerOntwikkelingen
Het negatieve effect van de coronapandemie op de goederenoverslag is naar verwachting achter de rug. De hoge (energie)prijzen zijn zeer zorgwekkend. Omdat Rusland de belangrijkste handelspartner van North Sea Port is, betekent de oorlog in Oekraïne een bijzonder onzekere factor.
De coronapandemie maakte het noodzakelijk om goed de vinger aan de pols te houden. De prognoses van het management van North Sea Port zijn goede voorspellers gebleken van de werkelijke resultaten. Dit was belangrijk voor een goed bestuur en een goede risicobeheersing. Wat betreft de overslag van goederen verwachtte North Sea Port al in de loop van 2021 een volledig herstel ten opzichte van het recordjaar 2019.
Risico’s
De financieringsstructuur van North Sea Port is gezond. In 2021 heeft een herfinanciering van 200 miljoen euro plaatsgevonden. De huidige financieringspositie van North Sea Port onder de garantie geeft geen reden tot zorg.
Er is nog geen overeenstemming bereikt met de Belastingdienst over de fiscale waardering van activa en passiva en de ingediende aangiftes. North Sea Port is dan ook nog steeds in onderhandeling met de Belastingdienst over de fiscale openingsbalans. Dit kan nog lang duren. Het vormt geen financiële bedreiging voor North Sea Port.
Het bestuur van North Sea Port noemt het vinden van gekwalificeerd personeel als een van de operationele risico’s.Financieel resultaat 2021
Het financiële resultaat van North Sea Port SE na belastingen over 2021 bedraagt 35,7 miljoen euro. De hogere kosten werden goedgemaakt door meer nautische en grondomzet. Het financiële resultaat is stabiel. In 2020 noteerde North Sea Port een veel hoger positief resultaat: 114,3 miljoen euro. Dit bedrag wordt vertekend door een belastinglatentie ter waarde van 74,7 miljoen euro.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van North Sea Port SE voor 8,33%.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesBegin 2021 hebben de aandeelhouders de aandeelhoudersstrategie vastgesteld. Het Toezichthoudend Orgaan heeft de aandeelhoudersstrategie unaniem goedgekeurd. De jaarstukken zijn vastgesteld in de aandeelhoudersvergadering van 24 juni 2022. De raad is per brief van 23 augustus 2022 geïnformeerd over het bestuursverslag en de jaarrekening 2021 van North Sea Port.
- Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Naam
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 5.062 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 143.995 miljoen
Partners
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Wethouder Drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
De BNG Bank is onze huisbankier en er zijn geen ontwikkelingen te melden. Met de BNG bank is onze bestaande financieringsovereenkomst per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd verlengd. Met onze huisbankier hebben we een financieringsovereenkomst afgesloten met een (variabele) basisrente.
Het ziet er niet naar uit dat onze relatie met de BNG Bank veranderd.
Risico’s
De BNG Bank heeft een triple-A rating, zodat nauwelijks sprake is van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. De rating agencies hebben in 2021 bevestigd dat de BNG Bank op het hoogste ratingniveau wordt ingeschaald.
Financieel resultaat 2021
Over het verslagjaar 2021 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 236 miljoen, een 7%-stijging ten opzichte van 2020 (EUR 221 miljoen). Deze nettowinst vertaalt zich in een rendement op het eigen vermogen van 5,5%, wat substantieel hoger is dan de doelstelling van 3,7%. Er wordt over 2021 € EUR 127 miljoen (2020: EUR 101 miljoen) aan dividend uitgekeerd. Over het jaar 2021 ontvangen we een bedrag van € 103.680 aan dividend, dit is een bedrag van € 2,28 per aandeel (2020 : € 1,81).
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2021 hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden.
- Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Naam
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
Delta N.V. komt voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Energie Maatschappij (PZEM). Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen (Evides, EPZ) en duurzame werkgelegenheid (in Zeeland). Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder.
Missie en Visie
Het werkgebied van PZEM NV is aanmerkelijk kleiner dan voorheen. Resteert het waterbedrijf Evides (50% aandelen), 70% aandelen EPZ (kerncentrale Borsele) , 50% aandelen in de Sloecentrale en het gereorganiseerde Wholesalebedrijf (100 % aandelen). De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in Delta N.V. Er zijn geen smart doelstellingen geformuleerd die de gemeente nastreeft voor het aandeelhouderschap van PZEM N.V.Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 1.650.909.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 1.229.011.000
Partners
Aandeelhouder van PZEM N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%;
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%;
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland;
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Wethouder Drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
PZEM heeft een belang van zeventig procent in EPZ, de kerncentrale in Borssele. Het kabinet Rutte IV kent een grote(re) rol toe aan kernenergie in de toekomstige energiemix. Het wil de kerncentrale in Borssele langer open houden en twee nieuwe kerncentrales bouwen.
De aandeelhoudersstrategie beoogt de commerciële belangen van PZEM te vervreemden. Op basis hiervan is PZEM begonnen aan een herstructurering. Er wordt een scheiding aangebracht tussen de nucleaire en niet-nucleaire commerciële activiteiten van het bedrijf. De commerciële (Wholesale) activiteiten zijn in de zomer van 2021 in de markt gezet voor verkoop. Het belang van vijftig procent van PZEM in waterbedrijf Evides is in 2021 verkocht aan GBE Aqua B.V.
Risico’s
Het coronavirus heeft de energievraag van de zakelijke consumenten negatief beïnvloed, maar in tegenstelling tot 2020 zijn de energieprijzen dit jaar juist fors gestegen. De invasie van Rusland in Oekraïne heeft nóg hogere energieprijzen tot gevolg. PZEM heeft, en voorziet, geen problemen om aan haar verplichtingen te blijven voldoen. De hogere elektriciteitsprijzen leiden tot betere resultaatverwachtingen voor de kerncentrale in Borssele.
Financieel resultaat 2021
PZEM heeft een netto resultaat over 2021 van € 235.065.000, waar in 2020 nog een verlies van € 21,8 miljoen werd gerealiseerd. (Inbegrepen bij het resultaat is € 132,5 miljoen vanwege de terugname van een bijzondere waardevermindering uit het verleden.)
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe jaarrekening is vastgesteld tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op 1 juni 2022. We brengen de jaarstukken nog ter kennis aan de raad.
Gemeenschappelijke regelingen
- Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Portefeuillehouder
J. Vervaet
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 482.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 9.967.000
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. Vervaet. Plaatsvervangend lid: Wethouder L. van de Voorde
Dagelijks Bestuur: Wethouder J. Vervaet.Ontwikkelingen
In 2023 gaan we door met het nascheiden van ons PMD+ afval (plastic-en metaal verpakkingen, drankenkartons en restafval).
Het aanvoeren van afval op de milieustraten willen we meer reguleren. In 2022 is onderzoek gedaan in welke vorm dit zou kunnen. Eind 2022 vind hierover besluitvorming plaats. In 2023 beginnen we met de werkzaamheden om de gekozen vorm van toegangscontrole op milieustraten te realiseren.In 2023 zijn er geen veranderingen in de manier van inzameling van huishoudelijke afval.
Risico’s
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen verwerkingstarieven van afvalstromen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 53.000
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
- Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Portefeuillehouder
S.G.P. Suij
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 2.534.000 (geprognosticeerde balans)
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 20.713.000 (geprognosticeerde balans)
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder S.G.P. Suij. Plaatsvervangend lid: wethouder J. de Buck
Dagelijks Bestuur: wethouder S.G.P. Suij.Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen betreffen de maatschappelijke impact van COVID-19 en van 'waakvlamniveau' naar pandemische paraatheid op de organisatie. Er loopt een onderzoek naar de positionering van IJZ binnen GGD in de huidige structuur.
Er zijn verschillende (landelijke) ontwikkelingen die nog niet vertaald zijn naar nieuw beleid.
Risico’s
De begroting is opgesteld op basis van bestaand beleid. Regionale impact van pandemische paraatheid landelijk beleid leidt mogelijk tot extra taken die door de krappe arbeidsmarkt moeilijk in te vullen zijn. Raamovereenkomsten met grote zorgaanbieders expireren eind 2023
Financieel resultaat 2021
Het resultaat over 2021 is € 406.000 positief
Financieel belang
Voor 2021 bedraagt de bijdrage aan de GGD Zeeland € 2.275.828 (2020: € 2.235.053), onderverdeeld in:
• Wet publieke gezondheid, gemeentelijke projecten en verwijsindex: € 1.014.384 (2020 € 991.724)
• Jeugdgezondheidszorg Uniform en Rijksvaccinatieprogramma: € 979.216 (2020: € 960.985)
• Jeugdgezondheidszorg Maatwerk: € 60.752 (2020: € 59.395)
• Veilig Thuis: € 221.476 (2020: € 222.949)
• Wijkteams Jeugd € 100.000
Inkoopbureau jeugd Zeeland kosten 2021 voor maatwerkdienstverlening 18 + (zorg in natura) € 12.456.554; de kosten geëscaleerde zorg € 3.846.855 en de uitvoeringskosten voor de Inkooporganisatie zelf € 263.077. Totaal € 16.566.486Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe jaarrekening (ter kennisname), begroting (zienswijze); Periodieke Monitor Sociaal Domein.
- Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Naam
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Portefeuillehouder
H.J.A. van Merrienboer
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 4.310.000 (concept cijfers)
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 33.526.000 (concept cijfers)
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Veiligheidsregio Zeeland bestaat uit Brandweer Zeeland, GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio), Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en risico- en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse netwerkpartners waaronder politie, Rijkswaterstaat en defensie.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: Burgemeester Dhr. H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)Ontwikkelingen
In het meerjarenbeleidsplan 2022-2025 is een start gemaakt met een visie op de toekomstige brandweerzorg. Diverse ontwikkelingen, waaronder nieuwe wetgeving, vormen aanleiding voor het Zeeuwse programma Brandweerzorg 2030. Dit programma moet leiden tot een Zeeuwse brandweerorganisatie waarvan de paraatheid ook in de toekomst gegarandeerd blijft.
Er worden geen veranderingen verwacht in 2023.
Risico’s
In de meerjarenbegroting is een toename van de kapitaallasten opgenomen. Dit wordt veroorzaakt door vervanging van een groot aantal (brandweer)voertuigen en materiaal. Door prijsstijgingen van grondstoffen, halffabricaten en energie kunnen de toekomstige kapitaallasten nog verder oplopen dan nu voorzien.
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 (concept) is € 755.000
Financieel belang
De bijdrage voor 2021 is € 4.200.000
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2023 worden, naast de begroting, begrotingswijzigingen en jaarrekening, ook het regionale risicoprofiel en het (lands)grensoverschrijdend risicoprofiel aan de gemeenteraad voorgelegd.
- Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Portefeuillehouder
J. Vervaet
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 1.487.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 12.741.000
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. Vervaet, raadslid J.J.M. Verdurmen en raadslid P.H. van der Hoeff. Plaatsvervangend lid, raadslid D. Vlaander.
Dagelijks Bestuur: Wethouder J. Vervaet.Ontwikkelingen
(verder) doorvoeren transformatie
nieuwe GR, aanpassingen organisatie (MT), werving nieuwe directeur
Risico’s
tempo doorvoeren transformatie, eventuele onrust kan voorziene kostenbesparing teniet doen.
Financieel resultaat 2021
Het financieel resultaat over 2021 bedraagt € 0. Dit na gemeentelijke bijdragen van in totaal € 1.678.000. Het aandeel van onze gemeente hierin is € 868.000.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
Evaluatieskwartaalrapportages en jaarrekening (ter kennisname), begroting (zienswijze)
- Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Portefeuillehouder
B. van Assche
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- Vervoer Jeugdzorg
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 473.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 1.835.000
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. de Buck, raadslid A. Hana en raadslid J.P. Casteleijn. Plaatsvervangend lid: wethouder S.G.P. Suij en raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger.
Dagelijks bestuur: Wethouder J. de Buck.Ontwikkelingen
In opdracht van de provincie wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om effectiever en efficiënter om te gaan met de vervoersbewegingen. Dit kan betekenen dat de rol van GVZ (Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland) verandert als verdergaande samenwerkingsvormen doelgroepenvervoer (gemeenten) en openbaar vervoer (provincie) worden doorgevoerd.
De gemeenteraadsverkiezingen dit jaar hebben ertoe geleid dat van de 9 AB bestuursleden er 8 nieuwe leden zijn aangetreden.
Risico’s
De salariskosten en vervoerskosten voor de vervoerders die het doelgroepenvervoer uitvoeren zijn het afgelopen half jaar fors gestegen. Op basis van het contract zijn gemeenten gehouden aan een jaarlijkse NEA indexering. Binnen de contractvoorwaarden uit de Europese aanbesteding zijn verder ondersteuningsmaatregelen beperkt (risico staatssteun).
Financieel resultaat 2021
Batig saldo in 2021 is € 0 Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe jaarrekening jaarlijks ter kennisname en de begroting als zienswijze.
- Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Naam
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden-, toeristen- en forensenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken behandelt Sabewa Zeeland ook. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 330.477
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 428.282
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder drs. F.O. van Hulle.
Algemeen Bestuur: wethouder drs. F.O. van Hulle. Plaatsvervangend lid: wethouder S.G.P. Suij.Ontwikkelingen
Met ingang van 2022 zijn alle woningen op basis van gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud gewaardeerd. De komende jaren worden de basisgegevens en taxatiemodellen verder geoptimaliseerd. De uitvoering van de permanente marktanalyse gaat Sabewa Zeeland met eigen capaciteit maandelijks procesmatig volledig verwerken en analyseren. Door uitvoering te geven van de reguliere processen binnen de Wet Waardering Onroerende Zaken volgens de normen en criteria van de Waarderingskamer, wil Sabewa Zeeland doorgroeien naar een beoordeling van de Waarderingskamer van drie (voldoende) naar vier sterren (uitstekend).
Er worden geen veranderingen verwacht in 2023.
Risico’s
Geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren.
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 was € 236.827 voordelig.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesSabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening.
- Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Portefeuillehouder
B. van Assche
Doel en openbaar belang
Doel
De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.Uitvoering
De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 2.369.000 (concept)
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 2.598.000 (concept)
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder L. van de Voorde. Plaatsvervangend lid: J. VervaetOntwikkelingen
De RUD Zeeland heeft voor de gemeente Terneuzen meer werkzaamheden uitgevoerd dan waarmee rekening was gehouden in de begroting. Dit betreft vooral de omgevingsvergunning milieu-inrichting (er zijn meer uren besteed aan oprichtingsvergunningen, revisievergunning en vooroverleg), asbest, bestuurlijke handhaving en 24-uurs bereikbaarheid. Ook het project Onderzoek Verbeteren Leefomgeving Kanaalzone Sluiskil-Terneuzen zorgt voor een plus.
De eindafrekening is hoger dan begroot. Dit komt door het verschil in begrotingssystematiek (P*Q) en door de daadwerkelijke urenafrekening eind 2021. Hierover hebben wij bij de 3e begrotingswijziging een kanttekening geplaatst en daarmee een ‘winstwaarschuwing’ afgegeven.
Risico’s
Voor de verrichte werkzaamheden moeten we in overeenstemming met de P*Q-systematiek bijbetalen. De afrekening is verwerkt in de jaarrekening 2021 van de gemeente Terneuzen.
Financieel resultaat 2021
Er is een positief resultaat van € 889.000 (op basis van de conceptcijfers). De eindafrekening van 2021 voor de gemeente Terneuzen bedraagt echter € 300.000. Deze eindafrekening is pas definitief na vaststelling van de jaarrekening 2021 door het Algemeen Bestuur, in juli 2022.
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe raad is per brief van 26 april 2022 geïnformeerd over het jaarverslag en de jaarrekening 2021 van de RUD Zeeland.
Overige verbonden partijen
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Portefeuillehouder
F. Deij
Doel en openbaar belang
Aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 30.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 1.324.000
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder L. van de Voorde en wethouder S.G.P. Suij.
Dagelijks Bestuur: wethouder L. van de Voorde (voorzitter)Ontwikkelingen
In 2023 hanteren we de CPI als index. Vanaf 2024 gaan we over naar de VZG-norm.
In 2023 onderzoeken we welke rol aan-z kan hebben in de welzijnsaccommodaties en stellen we een plan van aanpak op om tot de gewenste situatie te komen
Risico’s
Het aantal meldingen en aanvragen neemt toe. Dit kan leiden tot een toename in de wachttijd en een stijging in de kosten.
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 0. Op de budgetsubsidie is € 287.000 overschot, welk bedrag als nog te betalen aan de gemeente Terneuzen op de balans van aan-z is opgenomen.
Financieel belang
Het financieel belang in 2021 bedroeg € 4.878.000. Daarnaast stelden we nog projectsubsidies beschikbaar. De bijdrage aan zo-net voor Hulp bij huishouden bedroeg € 1.649.000 (voor de periode tot 1-10-2021).
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesOpdracht en Uitvoeringsplan ter kennisname naar de raad. Jaarrekening ter kennisname naar de raad. De raad wordt over de begroting om een zienswijze gevraagd.
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
J.F. Begijn
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
- De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel;
- Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel.
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deelnemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 4.200
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer, wethouder drs. F.O. van Hulle en wethouder J. Vervaet
Raad van Bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer en wethouder J. VervaetOntwikkelingen
Met dit besluit bestaat de bgts uit de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en de gemeenten Evergem, Gent, Zelzate, Terneuzen, Vlissingen en Borsele.
De bgts Kanaalzone is per 1 december 2021 veranderd en uitgebreid naar de bgts North Sea Port District. De bgts Kanaalzone komt daarmee te vervallen.
Risico’s
Niet aanwezig
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 100.000 inleg door de 8 partners naar rato van het inwoneraantal per gemeente.
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesBegroting van de bgts gaat eerst via de gemeenteraad. De jaarrekening die voor 30 juni vastgesteld moet zijn, gaat ter kennisneming aan het college/gemeenteraad.